کنفرانس آلومینیوم ایران مرزهای بین‌المللی شدن را درنوردیده است

چهارمین کنفرانس باشکوه بین‌المللی آلومینیوم ایران برگزار شد

به ‌گزارش باشگاه آلومینیوم طی روزهای ۲۳-۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵، چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم (IIAC2016) ایران در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

این کنفرانس که به همت مرکز تحقیقات آلومینیوم ایران و سازمان ایمیدرو برگزار گردید، سکویی برای مهندسان و متخصصان سازمان‌های دانشگاهی و صنعتی برای تکامل یک رویکرد جمعی در راستای دستیابی به نیازهای امروز و آینده صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود و هدف از برگزاری آن، ارائه و بحث درباره پیشرفت‌های اخیر صنعت آلومینیوم است که تمامی جنبه‌های تولید، فرآوری، ساخت، ساختار و خواص و کاربردهای مهندسی آن‌را در‌بر می‌گیرد.

در چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران، موضوعاتی نظیر فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی گسترده در صنعت آلومینیوم ایران، آلومینیوم و بازارهای مربوط به آن، پیشرفت‌های آتی در تولید آلومینیوم و کاربردهای آن، تکنولوژی احیای آلومینیوم، مواد خام‌، ریخته‌گری و انجماد، خواص مکانیکی و شکل‌دهی، بازیابی و محیط زیست، متالورژی پودر، نانوتکنولوژی، عملیات حرارتی، جوشکاری و اتصال، مواد کامپوزیتی، مواد دیرگداز، خوردگی و مهندسی سطح، شبیه‌سازی و اتوماسیون و مدیریت مصرف انرژی در صنایع آلومینیوم مطرح شد.

همچنین در این کنفرانس کارگاه‌های آموزشی و جلسات فناوری نیز با همکاری شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی و بین‌المللی برگزار گردید. علاوه بر آن در نمایشگاه جانبی این کنفرانس، آخرین محصولات و دستاوردهای شرکت‌های داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شد. بسیاری از صنایع بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم ایران و شرکت‌های وابسته در نمایشگاه منحصر‌به‌فرد آلومینیوم شرکت کردند و بیش از ۳۰ شرکت بین‌المللی نیز فناوری‌ها، خدمات و محصولات مربوط به آلومینیوم و صنایع وابسته را ارائه دادند. این نمایشگاه، نمایی کامل از صنعت آلومینیوم را عرضه نمود.

بر‌اساس اعلام دبیرخانه دائمی این کنفرانس، ارائه مقالات به‌صورت شفاهی و پوستر از دیگر بخش‌های این کنفرانس بوده است.

همچنین همانند دوره قبل، در چهارمین کنفرانس آلومینیوم نشست‌های تکنولوژی برگزار شد. چهار کارگاه آموزشی با عناوین «عملیات سطحی و آندایزینگ آلومینیوم»، «تکنولوژی احیای آلومینیوم»، «تکنولوژی اکستروژن آلومینیوم» و «نگرشی نوین بر ریخته‌گری آلیاژهای آلومینیوم (قطعه‌ریزی- شمش‌ریزی) » در این کنفرانس با حضور اساتید برجسته جهانی ازجمله Dr.Jude M. Runge، Dr. Walter Dalla Barba ، Prof. Harald Oye و دکتر عباس بهرامی، دکتر علیرضا ایوانی، دکتر مهدی میراسماعیلی و مهندس سیامک فتحی ارائه گردید.

حامیان مالی این کنفرانس عبارت بودند از: شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، شرکت NFC چین و مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزال به‌عنوان اسپانسر الماس، شرکت‌های روسال از روسیه، دانیلی از ایتالیا، SMS group از آلمان و اتوتک از آلمان به‌عنوان حامیان طلایی، شرکت‌های پارس آلومان کار و نورد آلومینیوم از ایران به‌عنوان حامیان نقره‌ای، شرکت آلومینای ایران به‌عنوان اسپانسر برنز و شرکت Fives از فرانسه و پایا افزار از ایران نیز به‌عنوان اسپانسر معمولی.

دکتر منصور سلطانیه دبیر کنفرانس، در مراسم افتتاحیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه شعار این کنفرانس “آلومینیوم کلید توسعه صنعت پایدار” انتخاب شده است، گفت: ازجمله مهمترین موضوعاتی که در کنفرانس مطرح می‌شوند می‌توان به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت آلومینیوم ایران، آلومینیوم و بازارهای آن، پیشرفت‌های آتی صنعت آلومینیوم و … اشاره نمود.

وی افزود: از ۸۱ مقاله‌ای که در کنفرانس به‌صورت پوستر ارائه می‌شود در‌نهایت و پس از پایان کنفرانس از ۵ پوستر برتر تقدیر می‌گردد.

به‌گفته وی، همچنین در جریان برگزاری چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران، نشست‌های فناوری شرکت‌های دانیلی، روسال، اتوتک، SMS Group، گروه Fives و NFC نیز برگزار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دو پانل محیط زیست و صنایع بالادستی و پایین‌دستی نیز در جریان برگزاری کنفرانس با حضور کارشناسان از حوزه‌های مختلف برگزار می‌گردد.

در ادامه مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم، مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: صنعت آلومینیوم در ایران به‌رغم آنکه چهار دهه از پایه‌گذاری آن می‌گذرد، همچنان روند توسعه کندی را می‌پیماید، این درحالی است که کشورهای منطقه با بهره‌گیری از منابع سرشار گاز، امروزه به رقیبی سرسخت در این صنعت تبدیل شده‌اند و در‌حال فتح قله‌هایی از جنس آلومینیوم هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سال ۲۰۱۵ طبق آمار انجمن جهانی آلومینیوم، تولید آلومینیوم در دنیا ۸۰۰/۵۷ میلیون تن بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۴ رشد ۲/۷ درصد داشته است. همچنین روند رشد تقاضای آلومینیوم، صعودی و سالانه پنج درصد است که این فرصت توسعه مناسبی را در‌اختیار کشورهایی که دارای پتانسیل تولید این فلز سبک هستند، می‌گذارد.

به‌گفته وی، آلومینیوم به‌دلیل همخوانی با محیط زیست، آینده و رشد بهتری دارد.

کرباسیان همچنین افزود: انرژی با سهم حدود ۳۰ درصد هزینه تولید یکی از مهم‌ترین فاکتورهای توسعه صنعت آلومینیوم در کشور است که ایران مزیت ویژه‌ای در این حوزه دارد. همچنین آمار نشان می‌دهد کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به همراه مصر بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، ۴۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه آلومینیوم کرده‌اند و ۷/۵ میلیون تن ظرفیت تولید این کشور‌هاست که ۵/۸ درصد ظرفیت تولید دنیا را در ‌دست دارند اما ایران در‌حقیقت تنها ۷/۲ میلیارد دلار در زنجیره شمش آلومینیوم سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به این‌که ظرفیت تولید شمش آلومینیوم ما ۴۷۰ هزار تن است که ۳۵۰ هزار تن تولید واقعی ما بوده است، اظهار کرد: تفاوت این ظرفیت و تولید واقعی ما به‌دلیل مشکلاتی در تأمین برق، انرژی، مواد اولیه و مشکلات مالی است.

وی تشریح کرد: مشکل اصلی، تأمین برق و کمبود انرژی و بعد از آن تأمین نقدینگی است. مشکلی که در‌حال‌حاضر صنعت آلومینیوم با آن مواجه است مشکل نیروگاه برق و تأمین انرژی است. ما در کشور کمبود برق و شبکه انتقال آن‌را داریم.

کرباسیان در ادامه افزود: بحث دوم نیروگاه‌های اختصاصی برای صنعت آلومینیوم است، اولین نیروگاه در منطقه ویژه لامیر پیش‌بینی شده و احتمالاً دومین نیروگاه بندرعباس هم به‌زودی فعال می‌شود. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی (ایمیدرو) ادامه داد: تجارت خارجی ایران در سال گذشته در زنجیره آلومینیوم ۵۵۸ میلیون دلار بوده که ۲۱۴ میلیون دلار آن مربوط به صادرات و ۳۴۴ میلیون دلار دیگر مربوط به واردات است.

وی یادآور شد: طبق پیش‌بینی که دولت در برنامه بلندمدت تا ۱۴۰۴ شمسی (۲۰۲۵ میلادی) کرده است، ۵/۱ میلیون تن شمش آلومینیوم در برنامه قرار داده‌ است که امیدواریم با حمایت‌های دولت و مردم و وزارت خارجه بتوانیم در این عدد بازنگری کنیم.

کرباسیان گفت: نبودن ذخایر کافی بوکسیت از دیگر مشکلات این صنعت است که شرکت ایمیدرو در سال گذشته تلاش کرده است ۲۵۰ هزار کیلومتر کار اکتشافی را در پهنه‌های ایران شروع کند و درحال‌حاضر مرحله اول ژئوفیزیک و کارهای مقدماتی آن انجام شده است، اما هنوز در حوزه بوکسیت کشور ما غنی نیست و غیر از معدن جاجرم در خراسان‌شمالی و چند معدن متوسط و کوچک دیگر شانس دیگری برای به‌دست‌آوردن آن نداریم که البته باید برای تأمین مواد اولیه آلومینیوم برنامه‌ریزی کنیم. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی (ایمیدرو) ادامه داد: در زمینه تأمین مواد اولیه قرار‌داد ۲۵ ساله‌ای با دولت گینه منعقد کردیم که مورد تأیید هیأت دولت آن هم قرار گرفت. همچنین در کنار آن با شرکت مشاور آلمانی مشغول همکاری و با شرکت‌های برزیلی و استرالیایی در‌حال مذاکره هستیم که اگر بتوانیم قرار‌دادی منعقد کنیم، مواد اولیه را از آنجا دریافت خواهیم کرد. همچنین با شرکت نالکوی هند موافقت‌نامه‌ای برای همکاری مشترک تهیه کرده‌ایم که با آمدن نخست‌‌وزیر هند در روزهای آتی به ایران امیدواریم بتوانیم عملیات بعدی را نهایی کنیم.

کرباسیان اظهار کرد: از دیگر مشکلات حوزه‌های صنایع و معدن بخش زیرساخت‌های بندری و حمل‌ونقل است. ما در حوزه حمل‌ونقل با کمبود زیرساخت مواجه هستیم، حتی در بعضی مواقع حمل مواد معدنی تا محل مصرف، هزینه‌اش از قیمت مواد بیشتر است که دولت باید در این زمینه هم حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی بیان کرد: در حوزه آلومینیوم یکی از مواد اولیه پترولیوم کُک است که خوشبختانه در زمینه واردات آن هم پروژه‌هایی فعال شده است و اخیراً با شرکت فرانسوی Axen صحبت‌هایی کرده‌ایم و پایلوت پروژه با کمک پژوهش‌های صنعت نفت سال گذشته افتتاح شده است. امیدواریم تا پایان امسال این پروژه را به مناقصه بین‌المللی بگذاریم.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی همچنین بحث تأمین سرمایه را از دیگر مشکلات این صنعت دانست و افزود: کشور ما جزو ۱۵ کشور معدنی دنیاست و اگر اکتشافات بیشتری انجام دهیم این رتبه به زیر ۱۰ می‌رسد. بنابراین کشور ما می‌تواند رشد خوبی در این زمینه داشته باشد که با حمایت‌های دولت و بخش خصوصی امیدواریم این مهم تحقق یابد.

کرباسیان همچنین از فعال‌شدن پروژه جاجرم و بهره‌برداری از آن تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده خبر داد.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی با تأکید بر استفاده از خلیج‌فارس و دریای عمان به‌عنوان مناطقی برای تأمین مواد اولیه آلومینیوم ادامه داد: صنایع معدنی ما باید به‌سمت حداقل قیمت تمام‌شده و سودآوری و ارزش‌افزوده بالا برود، زیرا دنیا، دنیای رقابت است.

کرباسیان در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: این قول را هم می‌دهم که سیاست‌های دولت در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خارجی و بخش داخلی در حوزه صنایع معدنی در اولویت‌های دولت قرار دارد.

 

همچنین در این همایش معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم‌و‌صنعت گفت: سال قبل براساس رتبه‌بندی مؤسسه تایمز دانشگاه علم‌و‌صنعت رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داد.

بنابر این گزارش، دکتر تورج محمدی در مراسم افتتاحیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه دانشگاه علم‌و‌صنعت هم‌اکنون دارای ۹ قطب علمی مورد تأیید وزارت علوم است، افزود: همچنین این دانشگاه دارای ۶ شرکت اسپین‌آف، ۴۱۵ عضو هیأت علمی و ۱۲۵ استاد تمام است.

وی تعداد کل دانشجویان این دانشگاه را حدود ۱۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این دانشگاه از ابتدای تأسیس تاکنون بالغ بر ۵۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف داشته است.

محمدی افزود: ۷ استاد دانشگاه علم‌و‌صنعت جزو یک درصد دانشمندان جهان در رشته‌های خود هستند. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم‌و‌صنعت رتبه جهانی دانشگاه علم‌و‌صنعت را نیز ۴۴۱ اعلام کرد و گفت: صنعت آلومینیوم کشور نسبت به کشورهای دیگر دچار عقب‌ماندگی بوده و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این صنعت ضرورت دارد و دانشگاه علم‌و‌صنعت نیز این آمادگی را دارد تا بتواند به دولت در حوزه تحقیقات و حتی تجاری‌سازی در صنعت آلومینیوم کمک کند.

در این همایش محمدی همچنین اظهار کرد: براساس سوابق تاریخی ایران در منطقه، اولین کشور تولیدکننده آلومینیوم بوده است اما متأسفانه پس از چهار دهه که از شروع فعالیت این صنعت می‌گذرد سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش نشده است و کشور‌های دیگر منطقه که بعد از ایران در این زمینه شروع به فعالیت کردند گوی سبقت را ربودند.

وی ادامه داد: میزان تولید آلومینیوم ما ۳۵۰ هزار تن است، درحالی‌که امارات‌متحده عربی بیش از دو میلیون تن تولید سالانه آلومینیوم دارند.

محمدی گفت: آلومینیوم یک فلز های‌تک است و می‌تواند در صنایع پیشرفته مورد استفاده قرار بگیرد. به‌جای صادرات ارزان‌قیمت گاز ما می‌توانیم ازطریق تولید آلومینیوم صادرات با ارزش‌افزوده بیشتری داشته باشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علم‌و‌صنعت اظهار کرد: این همایش می‌تواند بستر مناسبی را فراهم کند تا محققان دانشگاه و مهندسین صنعت در کنار هم مسائل و مشکلات صنعت آلومینیوم را در میان بگذارند و برای ارتقاء وضعیت تولید آلومینیوم در کشور راه‌حلی پیشنهاد دهند.

در این مراسم مدیران شرکت‌های اس‌ام‌اس گروپ، روسال، ان‌اف‌سی و دانیلی در سخنان جداگانه‌ای، ایران را بازار و فرصت مناسبی برای تولید،‌ مصرف و صادرات آلومینیوم دانستند.

SMSرالف اورندورف  (Ralf Ohrndorf)که سخنان خود را بر مصرف و بازارهای جدید آلومینیوم معطوف کرده بود، گفت: این کنفرانس فرصت مناسبی را برای معرفی ایران به‌عنوان بازار جدید آلومینیوم ایجاد کرده است. وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌های بلندمدت در کشورهای مختلف ازجمله ایران،‌ به‌زودی شاهد رشد مصرف آلومینیوم در صنایع پایین‌دستی خواهیم بود که این امر مستلزم توسعه و سرمایه‌گذاری در این صنعت است.

رومن برستنف  (Berstenev)از مدیران ارشد روسال، به عنوان یکی از غول‌های آلومینیوم جهان، با اشاره برداشته‌شدن تحریم‌ها علیه ایران گفت: در این کنفرانس فرصت‌ها و تهدیدهای توسعه صنعت آلومینیوم ایران مطرح می‌شود. وی با اشاره به روند عرضه و تقاضا و تأثیرات آن بر قیمت‌ها اظهار داشت: صنایع مختلفی همچون خودروسازی و هواپیماسازی درحال افزایش تقاضا برای مصرف آلومینیوم هستند از همین رو شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم درحال رقابت برای کنترل و کاهش هزینه‌های تولید برای عرضه محصول رقابتی هستند. این مدیر روسال تأکید کرد: انرژی نقش اصلی را در تعیین قیمت رقابتی ایفا می‌کند که ایران از منابع فراوان آن بهره می‌برد.

کین ژونمِن(Qin Junmen)  قائم‌مقام شرکت ان‌اف‌سی چین نیز به روند توسعه صنعت آلومینیوم در آن کشور اشاره کرد و گفت: چین از سال‌های گذشته با هدف بهره‌وری بالاتر رو به فناوری‌های بالا در تولید آلومینیوم آورده است. به‌گفته وی،‌ فناوری تولید از ۱۷۵ کیلوآمپر به ۳۰۰ کیلوآمپر و ۴۰۰ کیلوآمپر رسید که در ابتدای سال ۲۰۱۴ فناوری ۶۰۰ کیلوآمپر تولید شمش آلومینیوم به ثبت رسید. وی یادآور شد: خط جدید ایرالکو که در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد از فناوری روز (۲۰۰ کیلوآمپر) بهره برد.

جیووانی نیگریس (Giovanni Nigris) از مدیران دانیلی ایتالیا هم در این کنفرانس اظهار داشت: رشد جمعیت جهان در کنار افزایش تمایل صنایع مختلف به آلومینیوم،‌ سبب رشد مصرف این فلز می‌شود. این مدیر دانیلی گفت: تا سال ۲۰۲۵ همچنان مصرف آلومینیوم روند صعودی خواهد داشت که صنایع خودروسازی نقشی مؤثر در رشد مصرف در بدنه و دیگر قطعات خودرو دارند. به‌گفته وی در بخش ساخت‌و‌ساز و هواپیماسازی نیز مصرف آلومینیوم افزایش خواهد یافت.

وی درباره ویژگی‌های توسعه این صنعت در ایران گفت: موقعیت جغرافیایی ویژه،‌ انرژی فراوان، دسترسی به آب‌های آزاد و نیروی انسانی مستعد،‌ تردیدی برای توسعه صنعت آلومینیوم در ایران باقی نمی‌گذارد. این مدیر دانیلی با یادآوری اینکه از سال ۱۹۸۰ در صنعت فولاد درحال همکاری با ایران هستیم تأکید کرد: در ماه‌های گذشته با امضای سند همکاری، تصمیم به سرمایه‌گذاری در صنایع فولاد و آلومینیوم ایران و ساخت کارخانه گرفتیم. وی با اشاره به حمایت از صنایع فولاد و آلومینیوم ایران تصریح کرد: این امر با شرکت مشترک پرشین متالیکز (که به‌تازگی تأسیس شده) صورت خواهد گرفت.

نمایشگاه آلومینیوم با حضور قدرتمند شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار شد

مهدی کرباسیان پس از از افتتاح نمایشگاه آلومینیوم که در حاشیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران برپا شده بود در پاسخ درباره اینکه برنامه‌ای برای امضای یادداشت تفاهم همکاری با هند در حوزه معدن و صنایع معدنی در در جریان سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر این کشور به ایران وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: ایمیدرو در این زمینه سه پیشنهاد را ارائه کرده است. یکی امضای یادداشت تفاهم همکاری با هند در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک روی پودر آلومینا است. به این دلیل که هند ازنظر ذخایر بوکسیت غنی است و جالب اینجاست که خود هندی‌ها برای همکاری در این حوزه به ما پیشنهاد دادند که این از نتایج برجام است.

وی افزود: پیشنهاد دوم در زمینه همکاری ایران و هند در زمینه تحقیقات به‌ویژه درمورد عناصر نادر خاکی است و پیشنهاد سوم هم مربوط به امضای یادداشت همکاری بین دو کشور در صنعت فولاد است.

کرباسیان در ادامه با اشاره به اینکه کشور ازنظر ذخایر بوکسیت چندان قوی نیست، توضیح داد: اما در حوزه نفلین‌سینیت می‌توانیم امیدوار به جایگزینی آن با بوکسیت باشیم. اقدامات مشاور آلمانی پروژه سراب تا اوایل تابستان نهایی می‌شود و امیدواریم بعد از آن با برگزاری مناقصه بین‌المللی و با حضور سرمایه‌گذار خارجی بتوانیم جایگزینی را برای بوکسیت پیدا کنیم.

به‌گفته رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو، ایران در حوزه پودر آلومینا با کشورهای استرالیا، برزیل و قزاقستان درحال مذاکره است تا بتواند ازطریق واردات بوکسیت از این کشور و تولید آلومینا در کشور نیاز مواد اولیه صنعت آلومینیوم خود را برطرف کند.

 

علیرضا بنکدار، مدیر بازاریابی و خدمات مشتریان شرکت ایراسکو مستقر در ایتالیا (وابسته به ایمیدرو) نیز در این نمایشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: با توجه به حضور سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان توسعه صنعت آلومینیوم در چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم، دو تن از مشاوران خبره شرکت ایراسکو، برای ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان به سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت آلومینیوم در این کنفرانس و نمایشگاه جانبی حضور یافته‌اند. وی افزود: شرکت‌های دولتی و خصوصی صنعت آلومینیوم می‌توانند مسائل مرتبط با این صنعت اعم از فنی مهندسی، فناوری‌های جدید تولید، سرمایه‌گذاری، روش‌های بهینه مصرف انرژی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست و غیره را با مشاوران ایمیدرو مطرح کنند.

شرکت ایراسکو زیرمجموعه شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) و آسکوتک آلمان وابسته به ایمیدرو است که مسئول تأمین تسهیلات مالی از منابع خارجی، خرید و انتقال دانش فنی از شرکت‌های دارای لیسانس، تهیه و تدارک تجهیزات خارجی، آموزش پرسنل کارفرما توسط متخصصان خارجی و غیره است.

 

نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم نیز در حاشیه این کنفرانس در مساحتی بالغ بر ۲۶۰۰ مترمربع و با حضور ۵۰ شرکت ایرانی و ۲۰ شرکت خارجی برگزار شد و شرکت‌های حاضر آخرین توانمندی‌های خود را در عرصه صنعت آلومینیوم به نمایش گذاشتند.

شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه که در ۴ سالن A و B و C و D برپا شد عبارت بودند از:

پاشکار (استا امگا)، Danieli، Hertwich Engineering GmbH، SMS group، Outotech، Fives، آلومینیوم کاوه خوزستان، آبسکون، فلز سازه اراک، آذر آهنگام، آلومینیوم کوثر زنجان، فارس‌ریزان مواد، آلومینیوم حبیبی، میرالکو، آکپا ایران کیش، NKM-Noell، دانا طیف، اینسرتک، نسوزکار آذرخش، آلومینیوم پیمان، NFC، پارس آلومان کار، ایرالکو، پایا افزار فلز، مرکز تحقیقات آلومینیوم، Rusal، Salico، Extrutec-GMBH، Stroibis، Sinosteel (سپهر آریا)، آذر شهاب تبریز، عصر صنعت اشراق، آلومینیوم هزار، عایق صدفی، Sermas Indusatries، Ray Vista، آرا کاوش پژوه، ایریسا، نورد آلومینیوم اراک، ایمیدرو/آلومینیوم جنوب/ایران آلومینا، رونین پارس، Pardazesh Magazine، Metalsmarket، Minews & me-metals، جهاد دانشگاهی مشهد، Faroclub، Metef-A&L، italtecno، Otto junker، Aluminium 2016 SSFMME، رزن صاف، بازرگانی مجاب، نورد آلومینیوم عمان،foundary ecocer، نگین تاج ماکو/۴El-kALIP، sat-aluminium، اروند چرخ، آنودایزینگ آلومینیوم آروین، شرکت آترا، جهاد دانشگاهی علم و صنعت، Sakht & Tolid Magazine، توران صنعت آراز، ماهد آلومینیوم، Iran Foundrymen Scientific Society، ایران مواد، معدن ۲۴

 

برگزاری نشست ویژه محیط زیست:

همچنین در حاشیه این کنفرانس، “نشست ویژه محیط زیست” با موضوع: صنعت آلومینیوم، توسعه پایدار، محیط سبز نیز برگزار شد. این پانل با محوریت صنعت آلومینیوم و توسعه پایدار، صرفه‌جویی و بازیافت انرژی در صنعت آلومینیوم، ایمنی و کاهش مخاطرات در صنعت آلومینیوم، صنعت آلومینیوم و صیانت از منابع آب و خاک، پویایی حیات در خلیج‌فارس با صنعت آلومینیوم، چشم‌انداز توسعه صنعت آلومینیوم در سواحل مکران برگزار شد.

مجید پورعطار مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، در مراسم اختتامیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه با تبدیل گاز دو فاز منطقه عسلویه به آلومینیوم امکان تولید ۵ میلیون تن آلومینیوم به‌همراه ۴/۲ میلیون مترمکعب آب وجود دارد، افزود: این میزان آب تولیدی برای تأمین آب شرب موردنیاز برای حدود ۱۰ میلیون نفر کافی است و به‌عبارتی می‌توان ۱۰ شهر با جمعیت یک میلیون نفر در نوار جنوبی کشور ایجاد کرد که به رونق این منطقه کمک زیادی خواهد کرد.

وی افزود: ضمن اینکه با تبدیل گاز دو فاز منطقه عسلویه به آلومینیوم امکان ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود یک میلیون نفر فراهم خواهد شد و مشکل بی‌آبی در فلات مرکزی نیز تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه ایرالکو به‌دنبال توسعه صنایع پایین‌دستی مانند تولید فویل، کویل، ورق خودرو و قوطی است، خاطرنشان کرد: در حوزه بهینه‌سازی و نوسازی خطوط قدیمی ایرالکو تا پایان امسال سلول‌های قدیمی کارخانه جمع‌آوری شده و امسال و سال آینده عملیات بهینه‌سازی این خطوط انجام خواهد شد. پورعطار با اشاره به اینکه ایرالکو با داشتن سابقه بیش از ۵۰ سال در صنعت آلومینیوم هم‌اکنون قادر به ساخت کارخانه‌های آلومینیوم است، افزود: در همین راستا در ساخت و بهره‌برداری و همچنین آموزش نیروی انسانی کارخانه آلومینیوم‌سازی جاجرم مشارکت خواهیم داشت. در پروژه آلومینیوم جنوب نیز درحال مذاکره هستیم تا با همکاری شرکت NFC چین به‌عنوان پیمانکار پروژه بخشی از کار اجرای پروژه را برعهده بگیریم.

مدیرعامل ایرالکو افزود: در همین حال با شرکت NFC چین در زمینه مشارکت در ساخت کارخانه آلومینیوم در کشور قزاقستان نیز مذاکراتی داشته‌ایم که در مرحله نهایی خود قرار دارد.

وی در پایان، در اظهاراتی جالب توجه عنوان کرد: عده‌ای از موفقیت‌های اخیر صنعت آلومینیوم ایران در حوزه‌های مختلف ناراحت شده و شروع به انتشار فیش‌های حقوقی جعلی مدیران ایرالکو کرده‌اند که از حاضران در جمع خواهش می‌کنم این دوستان را تشویق کنند.

بنابر این گزارش، دکتر جود ام ‌رونگ(Dr Jude M. Runge)  یکی از اساتید دوره‌های آموزشی این کنفرانس در مراسم اختتامیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه برگزارکنندگان این رویداد توانستند فضای بسیار خوبی را برای مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان به‌وجود آورند، افزود: من زمانی‌که وارد فضای کنفرانس شدم انرژی زیادی را دریافت کردم و همه افراد شرکت‌کننده در کنفرانس و کارگاه آموزشی مانند دانشجویان و جوانان انرژی زیادی را برای یادگیری مطالب جدید از خود نشان دادند.

وی با تشبیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران به یک جامعه عنوان کرد: مهمان‌نوازی برگزارکنندگان باعث شد تا خودم را جزئی از این جامعه بدانم و بنابراین به‌عنوان عضوی از این جامعه درحقیقت احساس ایرانی بودن می‌کنم.

این اظهارنظر وی با تشویق حضار همراه شد.

این مهندس متالورژی خاطرنشان کرد: امیدواریم کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران به همین شکل ادامه‌دار باشد و در عین حال نمایشگاه جانبی کنفرانس نیز بسیار خوب و با تنوع بالا برگزار شد.

او گفت: من برای نخستین بار از تهران بازدید کردم و حالا که قصد ترک ایران را دارم می‌خواهم به زبان فارسی بگویم: “دلم برایت تنگ می‌شود”.

دکتر جود ام رونگ کارگاه آموزشی عملیات سطحی و آندایزینگ آلومینیوم را در چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران برگزار کرد.

 

در ادامه مراسم اختتامیه، رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به سخنرانی پرداخت. وی گفت: با برداشته‌شدن تحریم‌ها شرایط برای سرمایه‌گذاری گسترده در صنعت آلومینیوم ایران فراهم شده است.

بنابر این گزارش، هوشنگ گودرزی در مراسم اختتامیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه فرصت‌های زیادی در صنعت آلومینیوم ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد که ازنظر سودآوری نیز قابل اتکا هستند، افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم ایران کاملاً دارای توجیه اقتصادی است. از سوی دیگر درحالی کشورهای عرب منطقه خلیج‌فارس حدود ۵ میلیون تن تولید آلومینیوم دارند که در همین حال مساحت این کشورها بعضاً از جزایر متعلق به ایران هم کمتر است.

وی افزود: این کشورها حتی نیروی کار هم ندارند و نیروی کار آنها وارداتی است و تنها مزیت آنها انرژی است که در این حوزه نیز ایران سرآمدتر از این کشورها است.

رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران خاطرنشان کرد: ایران امن‌ترین کشور منطقه محسوب می‌شود و برای سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌ویژه در صنعت آلومینیوم بهترین گزینه است.

گودرزی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی برای فعالیت در بازار و صنعت آلومینیوم ایران نیاز به داشتن شریک محلی دارند، تأکید کرد: سندیکای صنایع آلومینیوم ایران می‌تواند در زمینه پیداکردن شریک مناسب مشاوره و کمک‌های لازم را به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه دهد.

 

در پایان این کنفرانس دو روزه، برندهای برتر صنعت آلومینیوم ایران معرفی شدند:

در مراسم اختتامیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران(IIAC 2016)  از برندهای برتر صنعت آلومینیوم کشور در بخش‌های مختلف تقدیر شد.

فهرست کامل برندهای برتر صنعت آلومینیوم ایران در سال ۱۳۹۴ در بخش‌های مختلف به‌شرح زیر می‌باشند:

–  شرکت آکپا ایران کیش، به مدیریت غلامرضا حکیمی، در بخش تولید پروفیل ساختمانی

– شرکت ایران قدر شقایق، به مدیریت ابراهیم پوروالی، در بخش پروفیل صنعتی آلومینیوم

– شرکت پنجره دیبا، به مدیریت آرش فرخ، در بخش تولیدکننده در و پنجره آلومینیوم

– شرکت سایتال ساخت، به مدیریت آرش فداکار، در بخش مهندسی و اجرای نمای آلومینیوم

– شرکت آلومتک، به مدیریت داریوش روحی، در بخش هادی‌های پرظرفیت آلومینیوم

– شرکت سیم و کابل ابهر، به مدیریت علی کلاهی، در بخش کابل آلومینیوم

– شرکت ایرکا پارت صنعت، به مدیریت بهرام بیضایی، در بخش صنعت دایکست

– شرکت آلومینیوم هزار، به مدیریت غلامعلی رضایی، در بخش فویل آلومینیوم

– شرکت پارس آلومان کار، به مدیریت منصور ثریایی، در بخش کویل و ورق آلومینیوم

– شرکت پانیذسازان دانا (PSD)، به مدیریت حسین قنطار، در بخش ظروف نچسب آلومینیوم

همچنین از بین مقالات ارسال شده به کمیته علمی این کنفرانس به ۵ پوستر برتر جوایزی اهدا شد.

See You at IIAC2018

گزارش کنفرانس : IIAC2016